Dávejte svým zákazníkům dárky

   marketing

Dávejte svým zákazníkům dárkyV podnikání máme rádi okamžité výsledky, nejlépe podle zákona o příčině a následku. Investujeme do reklamy a požadujeme, aby se nám druhý den zvýšil prodej. Když už tedy na něco vydáváme peníze, chceme, aby to byla reklama. Nejedna firma propaguje společenskou odpovědnost tak, že své charitativní příspěvky předává před televizními kamerami v podobě obřího šeku, aby to neuniklo pozornosti stávajících i budoucích zákazníků. Řada materiálů, které se tváří jako bezplatné zdroje informací, je v podstatě jen reklamním letákem. Jenže se ukazuje, že nejlepších výsledků se doberete, když si na ně nějaký čas počkáte.

Tak v networkingu například platí, že nejvíce z něj dokáží vytěžit lidé, kteří úzkostlivě nelpí na tom, aby měli vyrovnanou bilanci. "Dnes pomůžu já tobě a někdy příště zase ty mně," zní jejich heslo. Platí však podobné zásady v byznysu a můžete si vůbec dovolit mávnout rukou nad okamžitou návratností? Pokud byste celé své podnikání postavili na podobných zásadách, asi by se vám dobře nevedlo. Když ale nějaké peníze vyčleníte na dárky, u nichž není profit tou nejdůležitější hodnotou, dlouhodobě na tom určitě neproděláte.

"Pokud chcete dát svým zákazníkům skutečnou hodnotu zdarma, dbejte na to, aby váš dárek opravdu hodnotu měl."

Můžeme je nazvat třeba "marketingovými dárky". Vezměte zkrátka něco ze svých příjmů a poskytněte za ty peníze (nebo hodiny práce) zákazníkům nějakou užitečnou věc, která není jen zakamuflovanou reklamou. Ty dvě podmínky jsou důležité: váš dárek musí mít skutečnou hodnotu a neměl by být v první řadě vaší propagací. Pojďme se teď podívat, co k tomu účelu můžete použít.


E-book

Internet je plný návodů, jak napsat úspěšnou e-knihu, abyste ji pak dokázali výhodně zpeněžit. Můžete ji však napsat také proto, že ji zdarma a nezištně věnujete svým zákazníkům. Především jde o různé návody, které se jim v praxi mohou hodit. Jak už jsem upozornil, musí jít o skutečně užitečný obsah. Nedávno jsem si například stáhl e-book s údajně úžasnými a velmi praktickými informacemi pro každého obchodníka, ze kterého se vyklubala třístránková reklama na software. Neříkám, že takový leták nemá svůj smysl, ale nesnažte se ho vydávat za nezištně poskytnuté rady. Zákazník to nutně musí chápat jako podraz, zvláště když jsme mu na oplátku poskytli svoji e-mailovou adresu.

Představte si takový e-book jako tištěnou knihu. S deseti stránkami by asi nikoho nezaujala. V odbyté grafické podobě také ne. Ani s chybami, klopotnou gramatikou a banálním obsahem ne. A už vůbec by neměl chuť si ji vyzvednout, když by šlo o pár sešitých reklamních plakátů. Je pravda, že i v tištěné knize bývá občas reklama, ale jen někde na konci, určitě netvoří většinu obsahu. Pokud tedy chcete dát svým zákazníkům skutečnou hodnotu zdarma (a takto jim to také všem říkáte), dbejte na to, aby váš dárek opravdu hodnotu měl.


Nejen na internetu a nejen hodnotný obsah

Když ale dostanete dobrý nápad, může být všechno jinak. Před časem jsem na jedné akci dostal knížku s označením "Prague Times Bestseller", s vyjádřením CEO T. Novotného "Tato kniha změnila můj život" a slibným titulem "Jak se stát milionářem?" od společnosti McCANN Prague. Je plná prázdných bílých listů a na zadní straně obálky lakonicky vysvětluje: "Historii píšeš ty…". Svým způsobem je to velmi hodnotný obsah, protože naše myšlenky jsou přece ty nejlepší. Můžete tedy přijít i se zajímavými způsoby, jak zákazníkovi poskytnout nápovědu, sebereflexi nebo naplnění potřeby uznání. Například když jedna firma zaslala svým klientům zrcátko s textem, že jim představuje svého nejlepšího zákazníka.


A co v prodejně?

I v prodejně můžete svým zákazníkům dávat dárečky. Jen se musíte rozhodnout, jestli mají být pro každého, nebo jen jakousi odměnou za výši nákupu. Ve druhém případě už se ovšem dá těžko mluvit o nezištném poskytování. To už konec konců dělají všichni, kdo používají věrnostní systémy a sbírání bodů. Raději tedy vymyslete věc, která vás nebude moc stát a kterou tedy zvládnete rozdávat každému, kdo do prodejny jen nahlédne. Cení se spíš originální nápad, než vysoká hodnota. Jeden obchodník například pozval děti, aby nakreslily vánoční obrázky, pak z nich udělal přání, vlastnoručně je podepsal a rozdával nakupujícím. Radost měli všichni.


Nejsou jen Vánoce

Nejeden podnikatel je zvyklý, že dárky se dávají jednou za rok na Vánoce. To ale vůbec nemusí být pravidlem. Jednak máme v průběhu roku řadu dalších svátků, jednak svátky, narozeniny a výročí, nebo třeba jen úspěšná období mají přece všichni podnikatelé. Nebojte se tedy vylézt z ulity a podělit se o své radosti se zákazníky.

A co třeba u firemních zákazníků, z nichž někteří mají dokonce zakázáno přijímat jakékoliv dárky? Můžete jim nabídnout třeba zmíněnou e-knihu (když je pro každého volně ke stažení, nemůže jít o úplatek), ale třeba také jen poslat "pouhou" gratulaci ke svátku či narozeninám. Zdá se to být maličkostí, ale není. Příjemce potěší, hlídače neúplatnosti nepopudí. Zrovna tak můžete občas svého klienta podarovat zajímavou zprávou, na kterou narazíte: "Asi jste to už četl, ale říkal jsem si, že by se vám to mohlo hodit…"

Ale tím vůbec nejlepším dárkem je, když svým zákazníkům věnujete neustálou, osobní a upřímnou pozornost.  K tomu máte řadu dalších nástrojů.

Newsletter