Zákazníci se vrací do hypermarketů

   maloobchod

Zákazníci se vrací do hypermarketůTak už to máme černé na bílém: Jak uvádí čerstvá studie Shopping Monitor společnosti GfK, zákazníci se opět vracejí do hypermarketů. Radost tradičních obchodníků z oslabení pozice nejsilnějších konkurentů tedy netrvala dlouho. Zdá se, že nakupující nalákala zpět do velkoplošných prodejen šíře sortimentu čerstvého zboží. Každá mince má však i druhou stranu. A tou je neochota majitelů malých prodejen něco měnit a reagovat na nové trendy. Zákazníci většinou nenacházejí u tradičních prodejen žádná pozitiva, která by je odlišovala od odlidštěných samoobsluh. Není divu, že velká část z nich uvádí, že v tradičních prodejnách nakupuje spíše ze zvyku. To není dobrá zpráva.

Už v době, kdy se zdálo, že si nakupující znovu oblibují menší prodejny jako protiváhu "prodejním hangárům", jsem upozorňoval, že tradiční obchodníci musí využít svých výhod, chtějí-li si je udržet. To se bohužel nestalo. Sortiment čerstvého zboží, které by mělo zákazníky především lákat, se v řadě případů zužuje. Obchodníci ho pro malou návštěvnost prodejny neprodají, proto omezí množství a výběr a tím zase odradí zákazníky od návštěvy. Začarovaný kruh?

William Edwards Deming: "Nic měnit nemusíte. Přežití není povinné."

Aby vás nakonec hypermarkety nepřinutily zavřít prodejnu, je třeba se začít na prodej dívat komplexněji. Řada majitelů se postaví vedle svých prodavačů za pult a tráví tam s nimi veškerý čas. Jiní sedí v kanceláři a počítají ceny. To všechno je jistě důležité, ale pokud nebudete věnovat čas také marketingu, neobstojíte. Marketing prodejny není žádná zbytečná teorie nebo praktiky, které vyžadují miliony. Jde o hledání odpovědi na otázku, kdo jsou vaši zákazníci a po čem touží. Pokud říkáte, že po nízké ceně, je vidět, že jste nad tím nepřemýšleli a své zákazníky neznáte ( s tím souvisí také článek Víte, po čem touží vaši zákazníci?)

Nejen to. S přístupem založeným pouze na cenách přitahujete okruh nakupujících, kteří mají opravdu hluboko do kapsy. S nimi jsou spojeny nižší tržby, ale na druhé straně více práce a vyšší náklady. Většina pobídek v jejich případě nefunguje. Nakupují jen zboží v akci, po malém množství. Jsou to tedy ti nejméně vhodní zákazníci. Pokud se promíchají s ostatními, nic se neděje. Ale jejich vysoká koncentrace je smrtící.

Neplatí to jen pro prodejny potravin. Hypermarkety dnes konkurují celé řadě obchodů v sortimentu textilu a oděvů, obuvi, potřeb pro domácí mazlíčky, domácích potřeb, květinářství a dalších. Tam všude je potřeba se zamyslit, jaké máte oproti hypermarketům přednosti v působení na zákazníka. Cena to není a nemůže být. Přestože mi řada obchodníků se shovívavým výrazem znalce říká: "Zákazníkům o nic jiného nejde a všechno ostatní jsou jen řeči." Ovšem jak kdysi napsal William Edwards Deming, nic měnit nemusíte. Přežití není povinné.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Co je právě teď důležité:

Připravte se na nové zákazníky
Zabývejte se novými zákazníky, ti staří snad ještě chvíli vydrží. Co by měli vidět a slyšet, když poprvé vstoupí do prodejny? Co je zaujme (kromě cen)? Co uděláte jinak, než hypermarkety?

Přiveďte do prodejny nové zákazníky
Jste-li připraveni, přiveďte nové zákazníky. Reklamou nebo třeba síťovými věrnostními programy. Nesnažte se jít cestou slevových kupónů nebo slevomatů. Opět je to jen jiná podoba nízkých cen.

Udržte si zákazníky
Netvrďte, že nakupující se k vám bude vracet, protože byl dobře obsloužen, máte dobré zboží a nízké ceny. To všechno má i většina vaší konkurence. Musíte mít něco, co nikdo nemá. A osobitost dělají především lidé (vy a vaši prodavači).  Víc se o tom dozvíte v e-booku Intuitivní marketing v prodejně.

Zbavte se negativních postojů
Průměrný obchodník dokáže nadávat hodinu denně na konkurenci, stát, daně a rány osudu, přestože nic z toho nemůže změnit. Pokud tento čas věnujete přemýšlení, jak se sami svými silami postarat o dobrou budoucnost, pak ji budete mít. Jestliže říkáte, že to nejde, proč jste tedy začínali s podnikáním? A není to teď jedno, když chcete žít a vydělávat?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách