Výloha - nevyužitý nástroj prodeje

Výloha - nevyužitý reklamní nástrojPo roce 1989 jsme se těšili, že z výloh konečně zmizí plakáty vybízející ke splnění pětiletky a portréty veličin mezinárodního dělnického hnutí v rudém sametu. Mysleli jsme, že se vrátíme k předválečné praxi a bude na co se dívat a následně podléhat pokušení. S postupem doby se ale z výlohy stává jakési přehlížené místo, s nímž si obchodníci nevědí rady. Buď ji přelepí fólií, jako to udělal COOP, nebo ukazují zaprášené a sluncem vyšisované zboží, které zákazníka do prodejny rozhodně nenaláká.

Řekněme si v první řadě, že likvidace výlohy není řešení. Nevznikla jako zbytečná extravagance, ale proto, aby zákazníkům ukazovala, co najdou uvnitř. Už v 19. století totiž věděli, že potenciálními kupci mohou být i kolemjdoucí. Nejdříve měla podobu zasklené dřevěné skříně, pověšená na fasádě, později se za tím účelem začala zvětšovat okna, až nabyla rozměrů a tvarů, které známe dnes.

"Zkuste se postavit před váš výklad a zeptat se sami sebe: Láká mě to k návštěvě?“


Výloha jako nástroj prodeje

Výloha funguje dvěma způsoby. Buď je průhledná a pak láká k návštěvě samotným pohledem na uvnitř prodávané zboží a nakupující zákazníky. Nebo průhledná není, potom ke vstupu podněcuje vystavené zboží. V některých případech jsou možné i kombinace ( viz také článek 5 rad, jak zvýšit tržby ve vaší prodejně).
Je zřejmé, že první způsob se hodí tam, kde je možné prodejnu dobře osvětlit a kde jde spíše o hromadné nakupování. Například prodej potravin, domácích potřeb, elektrospotřebičů… Naopak třeba pro knihkupectví, značkovou módu a další obory je lépe zvolit vystavení zboží. Kombinaci si můžeme představit například v prodejně nábytku, kde jsou kusy umístěné u výlohy více nasvícené, zatímco dále do hloubi prodejny intenzita osvětlení klesá.


Chyby ve využívání výloh

Jsou prodejny, kde se s průhledem dovnitř původně počítalo. Výlohy tedy mají podobu jednoduchého okna, do kterého se toho moc umístit nedá. Bohužel, k původnímu účelu se využívají jen zřídka. Buď jsou polepeny fólií, nebo zakryty regály. Vůbec nejhorší kombinací je pak sololitová deska coby zadní stěna regálu, pokrytá ke všemu pavučinami, s ručně psanými akčními plakáty nalepenými zvenku na skle.

K nápravě je zapotřebí kus odvahy. Většina se totiž řídí zásadou, že v prodejně je zapotřebí k umístění zboží využít každé místo, každou stěnu, včetně té prosklené. Jenže změnou vnitřního uspořádání můžete nejen otevřít pohled do prodejny, ale také zvýšit její estetickou atraktivitu pro návštěvníky. Někdy rozhodně platí, že méně znamená více.

Zcela uzavřená výloha s neprůhlednou zadní stěnou by se měla používat jen tam, kde je do prodejny průhled například širokými prosklenými dveřmi. Jinak v ní návštěvníci pudově vidí nepřehlednou jeskyni skrývající nebezpečí – a raději se jí vyhnou ( čtěte i v článku Pár maličkostí, které vám podstatně zvýší tržby).

Nejvíce chyb se dělá u vystaveného zboží a jeho aranžování. Obchodníci šetří a profesionální služby využije jen málokdo. A tak se obvykle setkáme se zaprášenými hromadami zboží ve vybledlých obalech, kýčovitými pokusy o umění se zvláštní zálibou v režné pytlovině a podobných materiálech, doplněnými nápisy na skle nebo neumělými plakátky oznamujícími „totální mega výprodej“. Zkuste se postavit před takový výklad a zeptat se sami sebe: „Láká mě to k návštěvě?“


Jak vytvořit atraktivní výlohu

V první řadě musíte mít nápad. Kolemjdoucí neupoutá rychlovarná konvice, masové konzervy nebo právě vydaná kniha, protože to všechno mají i u vaší konkurence. Je tedy důležité vyprovokovat jejich zájem.

Jak vytvořit zajímavou výlohuNesnažte se vystaveným zbožím informovat zákazníky, co všechno máte. Naopak. Soustřeďte se na jednu věc, jedno zboží nebo jednu jeho skupinu. Můžete odkazovat na sezónu (plavky), určitou činnost (obkládání koupelny) nebo novinku (poslední model iPadu).

Když například před několika lety vyšla známá kniha Stiega Larssona „Dívka, která kopla do vosího hnízda“, mohli jste ji jednoduše strčit do výkladu spolu s ostatními novinkami, nebo ji dejme tomu naaranžovat pod obří vosí hnízdo. Co myslíte, které řešení by prodávalo více?

Takový přístup ovšem vyžaduje zvýšenou aktivitu. Atraktivní výloha sice silněji zapůsobí, ale také se brzy okouká. Měli byste ji proto zhruba do měsíce vyměnit. Práci si můžete usnadnit tím, že si vytvoříte „sektorové“ prvky, které v různých sestavách a situacích využijete vícekrát, a zákazníci si toho ani nevšimnou.


Proč využívat výlohu

Možná jste si po přečtení tohoto krátkého návodu řekli, že je to moc práce a ztraceného času a proč byste vlastně měli výlohu využívat. Zkuste si představit, že by vám někdo nabídl zdarma dlouhodobou inzerci v místních novinách. Nebo plakát ve vaší ulici. Odmítli byste to? Chytře využívaná výloha má přitom minimálně stejný efekt jako reklama v tisku či billboard. A když už ji jednou máte, proč ji nepoužít?  Pokud v tom tápete, pomůže vám program PARTNER PLUS.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



 

Doporučuji ke stažení zdarma: