Věrnostní karty likvidují tradiční obchodníky

   maloobchod

Věrnostní karty likvidují tradiční obchodníkyNosíme v peněžence kolem pěti věrnostních karet, ale pravidelně používáme jen tři. Pouze pět procent Čechů nemá ani jednu věrnostní kartu. A co od nich očekáváme? Devět z deseti lidí nechce dárky ani soutěže o ceny, ale peníze, třeba ve formě poukázky na nákup. To jsou informace z nedávného výzkumu společnosti KPMG a názvem Nákupní zvyklosti v České republice. Co to znamená pro tradiční maloobchod? V podstatě totéž, co mnohá další zjištění o chování moderních zákazníků: Pokud nepřidá a nepřizpůsobí se, ujdeme mu navždy vlak. Ale jak to udělat?

Překvapuje mě, kolik tradičních obchodníků nepovažuje zaostávání za konkurencí za nějaký vážnější problém, kterým by se měli neodkladně zabývat. Zvláště když mají dost starostí s rozběhem EET a dalšími nepříjemnostmi. Možná proto, že se projevuje spíš plíživě, postupným ubýváním zákazníků. Kdyby se prodejna ze dne na den vyprázdnila, to by byla jiná. Ale takto se zdá, že příčinou snižování tržeb může být třeba úplně něco jiného. Proč se tedy hned plašit a bít na poplach?

"Karta Cashback vám dokáže navýšit příjmy ne jednou, ale hned třikrát."

Samozřejmě, že jsou zde i jiné faktory, určitě se nedá říci, že věrnostní systémy řetězců samy o sobě pohřbívají malé prodejny. Ale nejsou ani tak nevýznamné, jak by se mohlo zdát. Stačí si představit, že držíte v ruce tři věrnostní karty. Můžete se rozhodnout, jestli půjdete do toho nebo onoho supermarketu a je vám to celkem jedno, protože v každém z nich dostanete nějakou výhodu. Ale zaručeně nepůjdete do čtvrté prodejny, která žádnou věrnostní kartu nemá a nic navíc vás tam tedy nečeká.
Nemyslete si, že malé částky, které zákazníci nakonec dostanou třeba v podobě poukázky na nákup, nikoho moc nemotivují. Nejde o výši, jde o pocit, že dostávají nějakou výhodu. A mohou-li se rozhodnout, proč by šli tam, kde nedostanou ani to málo?

Když to sečteme s dalšími přednostmi, které velké společnosti mají, zejména nízkými cenami, příjemným moderním prostředím a velikostí výběru, je z toho už hodně nebezpečná směs lákadel, které vám zákazníky odloudí. Ale jejich první rozhodnutí zní: Půjdu tam, kde mohu uplatnit některou ze svých věrnostních karet. Teprve pak hrají roli další faktory. A co je ještě horší, to rozhodnutí dělá většina lidí automaticky, ani si to neuvědomí.

Věrný zákazník je terno

Věrnostní programSvé zákazníky máte určitě rádi a chcete, aby se k vám vraceli. Má to ale i své ekonomické výhody. Získat nového zákazníka je až 10x nákladnější než si udržet toho, kterého máte. A co je hlavní, věrné zákazníky nemusíte přesvědčovat, že jste dobří. Oni už to vědí. Jak na to


Cena dostupná každému

Donedávna byly věrnostní systémy velmi drahé. I menší obchodník musel počítat s nějakými 200 až 500 tisíci korun, což je pro mnohé příliš fantastická částka, než aby o ní vůbec přemýšleli. To už je naštěstí pryč. Dnes si takový program můžete pořídit už od 8.000 korun (pokud chcete jen přijímat karty) nebo za dvojnásobek, když budete vydávat své vlastní karty. Jak je to možné? Systém Cashback Card spojuje do jedné sítě všechny obchodníky, kteří se do něj zapojí. Pro zákazníka je to výhodné, protože s jednou kartou může získávat výhody na aktuálně cca 2.200 místech. Pro obchodníka je to výhodné, protože si nemusí kupovat vlastní systém, jen si ho "pronajímá". Sdílená ekonomika, o které se dnes hodně mluví, funguje i tady.


Trojnásobné navýšení příjmů

Systém Cashback je možné ve většině parametrů přirovnat k Tesco Clubcard, nejrozšířenější věrnostní kartě u nás. Je ještě o něco lepší, protože místo poukázek na zboží se zákazníkovi bezprostředně po nákupu vrací 1 - 5% částky nazpátek přímo v penězích. A navíc dostává automaticky nákupní body, které může vyměnit za akční nabídku, podobně jako je tomu u speciálních akcí v řetězcích. Co je ale nejdůležitější, karta Cashback vám dokáže navýšit příjmy ne jednou, ale hned třikrát.

1. Zákazníci se vracejí a nakupují více
Je spočítáno, že získat nového zákazníka je až 10x dražší, než si udržet toho stávajícího. Zákazník s věrnostní kartou mění nákupní zvyklosti a nakupuje u vás častěji a ve větším objemu. Potvrzuje to i výzkum řetězce Tesco, kde dnes s kartou nakupuje více jak 75% zákazníků.

2. Zákazníci vás doporučují a přivedou další
Lidé rádi doporučí svým přátelům a blízkým výhody, které je nic nestojí. A ti na to slyší. Když vaši kartu dostanou zdarma a hned mohou z nákupu získat nějaké peníze zpět, proč by si pro takovou výhodu k vám nedošli? Získáte tak bezplatnou reklamu a další peníze od nových zákazníků.

3. Zákazníci vám nákupy vydělávají peníze
Zákazníci mohou s vaší kartou získávat výhody u dalších cca 2.200 obchodníků v ČR. Z každého takového nákupu dostanete až 1% v penězích. Čím více karet vydáte, tím více peněz dostanete. Sportovní oddíly (naposledy Kometa Brno), které fanouškům rozdávají své vlastní karty, tak získávají statisíce.

Bonus navíc
Věrnostní program Cashback vám také poskytuje informace a statistiky o zákaznících a nákupech, které můžete použít pro rychlé vytváření akcí, reklamu, zasílání newsletterů atd. Tato aktivita vám přinese další peníze navíc.


Zákazníci nepůjdou jinam

Věrnostní karty likvidují tradiční obchodníkyZákazníci chodí tam, kde dostanou výhodu. Tu zásadu jistě dobře znáte, a proto pro vás není překvapením, jak rychle se věrnostní karty šíří. Donedávna si je ale mohly pořídit jen velké firmy. Teď tu možnost máte také a za méně peněz, než si myslíte. Když k ní přidáte aktivní prodej, pak nebudete mít problém zvyšovat tržby.  Teď si své karty můžete pořídit i vy.
 

Poznejte své šance!