Prodávejte aktivně 2

   maloobchod

Aktivním prodejem dokážete zvýšit tržby klidně i o desítky procent. Nemusíte mi to věřit, ale praxe má slova potvrzuje. Měla by to tedy být jedna z věcí, na kterou se zaměříte a budete na ni klást skutečný důraz, ať už u sebe nebo u vašich prodavačů.
Přinášíme vám druhý díl článku, který je této veledůležité dovednosti věnován. Vychází z knihy Jak zvládnout maloobchod, kde se o tomto tématu můžete dočíst více.
 


Doporučení je pro zákazníka jedním z důležitých vodítek při rozhodování. Nejvíce dá samozřejmě na doporučení svých blízkých, ale při prodeji si rád vyslechne i jiná dobrozdání. Například:

Zákazník: "Dvacet deka turistického salámu."
Prodavač: "Máme výborný turistický salám, ale můžeme vám vedle něho nabídnout i tady tu novinku, podle mě ještě lepší. V Brně byl za hodinu vyprodaný. Má totiž zajímavou pikantní chuť."

Nebo:

Zákazník: "Dvacet deka turistického salámu."
Prodavač: "Máme výborný turistický salám, ale můžeme vám vedle něho nabídnout i tuto novinku. Lidé ho dneska kupují po štanglích. Už jsme museli přiobjednat další."

Nebo také:

Zákazník: "Dvacet deka turistického salámu."
Prodavač: "Máme výborný turistický salám, ale můžeme vám vedle něho nabídnout i tuto novinku Chvíli před vámi tu byl jeden pán, přišel už podruhé. Nejdříve si koupil deset deka a pak tři štangle."


Zapojte zákazníka do prodeje

Pro nakupujícího není nic příjemného, když musí stát dlouhé minuty před pultem, aniž by někdy věděl, co vlastně právě děláte. Občas dokonce kamsi odběhnete a on se může jen dohadovat, jestli mu přinesete nové zboží nebo už se nevrátíte. Proto je třeba být se zákazníkem neustále ve slovním kontaktu. Například:

Zákazník: "Dvacet deka turistického salámu."
Prodavačka: "Nakrájíme? Ano? Dnes je výborný, kolečka pěkně na tenko. Vidíte, jak se pěkně krájí? Dáme na váhu… dvacet dvě deka, pane. Můžeme to prosím nechat?"

Podotýkám, že prodavač musí tento rozhovor vést svižně a aktivně. Jakmile půjde o nějaké unylé mumlání, zákazník to určitě neocení.

Další možností, jak zákazníka zapojit, je zeptat se ho na souhlas:

Zákazník: "Dvacet deka turistického salámu."
Prodavač (bere do ruky a předvádí řezem): "Máme tu ten, nebo je tady tento. Který bude lepší, co myslíte? Ten vypadá více vyuzený. Máte raději více vyuzené? A nebo tady ten, ale bude tam patička. Co říkáte, necháme ji, když vám nějaké to deko přidám gratis?"

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Povzbuzujte chutě a touhu po zboží

Z psychologických výzkumů je známo, že když máme hlad, nakoupíme více potravin. Stejného účinku dosáhnete tím, že povzbudíte chuť zákazníka. Vedle už uvedených obrázků a některých dalších pomůcek (atrapy zeleniny) to můžete udělat i slovně.
Je třeba se vyjadřovat tak, abyste zákazníkovi co nejlépe vyjádřili chutě pokrmu:

Zákaznice: "Kilo krkovičky."
Prodavač: "Podíváme se po pěkné krkovičce… na co to bude, ať vám vybereme tu nejlepší?"
Zákaznice: "Na řízky."
Prodavač: "Tady máme krásný kousek. Už vidím tu křupavou kůrčičku a to maso se bude jen rozplývat na jazyku…. Kolik toho dáme?"
Zákaznice: "Dejte mi raději kilo a půl."

Podle knihy Jak zvládnout maloobchod.

Pokračování...

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách