Otestujte si svoji prodejnu

   maloobchod

Otestujte si svoji prodejnuJsou obchodníci, kteří se nestydí pozvat si experta, aby jim ukázal chyby, kterých se dopouštějí. Někdy i s pomocí nástroje, jenž se jmenuje mystery shopping, tedy tajný nákup. To je ale spíš výjimka. Většina podnikatelů se bojí, že zjištěné nedostatky se stanou důkazem o jejich neschopnosti, malé všímavosti a lhostejnosti k detailům. Přece jen máme každý ke svému podnikání důvěrný vztah, vždyť jde o naše vypiplané dítě. Přemýšlel jsem proto, jak skloubit dva protichůdné požadavky a napadla mě forma samoobsluhy. Když si obchodník posoudí prodejnu sám, nebude se stydět. Dokáže to ale?

Mohl bych vám samozřejmě jednoduše doporučit, abyste se postavili doprostřed prodejny a rozhlédli se, kde se co dá zlepšit. Něco byste samozřejmě našli, ale většinu detailů by vám zastřel jev zvaný "provozní slepota". Podléháme mu každý, zejména v prostředí, kde trávíme opakovaně hodně času. Člověk si zvykne (téměř) na všechno a přestane to vnímat. Kdybyste se mohli spoléhat jen sami na sebe, zřejmě už byste něco takového udělali dávno a nečekali na moji radu.

"Připravil jsem návodné karty, s jejichž pomocí si můžete svoji prodejnu otestovat a zhodnotit."

Provozní slepota je skutečně nebezpečný nepřítel. Jeden vedoucí prodejny byl upřímně překvapen, když jsme mu ukázal díru v podlaze prodejny, která se už stávala pro zákazníky nepříjemnou překážkou. Nakonec mi na to řekl, že jde jen o detail, kterého si nakupující ani nevšimnou. Ano, takto to funguje. Obchodník nejdříve nic nevidí a když je na problém upozorněn někým jiným, bagatelizuje ho. Je to normální lidské chování, nechceme zkrátka ztratit tvář. Ale v podnikání nám samozřejmě takový přístup nepomáhá.

Připravil jsem proto návodné karty, s jejichž pomocí si můžete svoji prodejnu otestovat a zhodnotit. Máte vodítko (karty provází manuál) a na druhé straně si výsledky necháváte pro sebe. I hodnocení jednotlivých položek a detailů je na vás. Závažnost toho kterého zjištění může každý vidět trochu jinak. Varuji ale samozřejmě před přílišnou benevolencí. Kdo se na své podnikání nedívá přísně a na nedostatky reaguje slovy "To stačí!", toho dříve či později konkurence smete.

Aktivní prodej je pro vás to pravé

Pokud vám není lhostejné, jak vaše podnikání prosperuje, je aktivní prodej tím nejlepším způsobem, jak zvýšíte tržby. Není to obtížné, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka přirozeným prostředím, kde se cítíte jako ryba ve vodě. Přečtěte si o tom více

Někdo by možná uvítal tlak na odstranění problémů. Každý den je potřeba řešit hromadu operativních záležitostí, a tak se řešení odkládají. Ale každého svobodomyslného podnikatele by na druhé straně odradilo, kdyby nad ním někdo stál a honil ho. A tak se právě v tom nedostatku vnějšího tlaku ukáže, kdo to s podnikáním myslí vážně, kdo chce zlepšovat své služby zákazníkům a kdo chce na trhu nějakou dobu vydržet. Aktivní podnikatel s jasnou vizí si zkrátka ten čas najde a přinutí se.

Celou sadu "Otestujte si svoji prodejnu" mají zdarma k dispozici partneři v PARTNER PLUS. Abyste si ji mohli vyzkoušet, stáhněte si dvě ukázkové karty. První je věnovaná posouzení prodavačů, což je bohužel běžná slabina prodejen. Druhá je určena pro posouzení aktivního prodeje. Oznámkujte si jednotlivé body a podle součtu poznáte, jak na tom jste. Samozřejmě za podmínky, že budete objektivní a přísní, jak už jsem se o tom zmínil. Dalším krokem pak může být partnerství v programu PARTNER PLUS.


Co je pro vás důležité

UOtestujte si svoji prodejnukázkové karty jsou jen malou částí toho, co je vhodné na prodejně prověřit. Asi vidíte, že je hodně věcí, které mají vliv na vaše zákazníky, jejich věrnost a výši vašich tržeb. Někteří obchodníci to řeší tak, že jednoduše rezignují. Doufám, že k nim nepatříte, protože je škoda se vzdávat tam, kde existují jasná a spolehlivá řešení. V programu PARTNER PLUS je jich dost.  Stačí se zapojit.
 

Tady je váš úspěch!