Konkurence přituhuje, buďte připraveni

   maloobchod

Konkurence přituhuje, buďte připraveniKongres pro tradiční trh SAMOŠKA, který dnes probíhá v Praze, má v logu hrad s pevnými hradbami a letos také použil kresbu tří mušketýrů se známým heslem "Jeden za všechny, všichni za jednoho". A je skutečně dostatek důvodů apelovat na obranné postoje a spolupráci menších obchodníků. Jedna nedobrá zpráva (z pohledu tradičního maloobchodu) stíhá druhou. Globus ohlásil masivní investice a vstup do segmentu malých prodejen. Řetězec Schwarz, který zastřešuje Kaufland a Lidl, také plánuje navýšit tok investičních prostředků. A internetové prodejny rychloobrátkového zboží, které se už usadily ve velkých městech, se začínají šířit do okolí.

Nečekám samozřejmě, že by tradiční obchodníci začali také navyšovat své investice. Mnozí jsou rádi, že mají na provoz. Ale představoval bych si, že využijí jiné své přednosti, jako je pružnost, chytrost, blízkost k zákazníkovi, tedy to, co velkým kolosům schází. Jenže to mohlo být už dávno a pořád se nic neděje. Dlouho se například mluvilo o convenience stores, menších prodejnách, které mají blízko k zákazníkovi a zaujmou ho individuální obsluhou. Tradiční obchodníci, pro něž je tento formát přirozený, bohužel tak dlouho váhali, až se příležitosti chopili jiní.

"Pokud chcete v neustále se zesilující konkurenci obstát, nemůžete se tvářit, že se vás moderní technologie netýkají."

Jde totiž o to, že hodnoty sice zůstávají, ale časy se mění. Lidé pořád oceňují, že se o ně někdo v prodejně stará, věnuje se jim osobně a pomůže jim s výběrem zboží. Dokazuje to návrat zákazníků do nákupních galerií. Ale současně to chtějí mít na nejmodernější úrovni, včetně mobilních aplikací, webů a sociálních sítí. Bohužel nejeden menší obchodník se chová, jako by u něj nakupovali jen senioři, kteří nemají ani připojení k internetu. Tradiční maloobchod jde celkem s dobou, co se týče sortimentu, ale tím to končí.

Pokud chcete v této neustále se zesilující konkurenci obstát, nemůžete se tvářit, že se vás moderní technologie netýkají. Překvapuje mě, kolik menších obchodníků se obává EET proto, že jedinou elektronikou, kterou na prodejně mají, je obstarožní kalkulačka. Nedovedou prý pracovat s ničím složitějším, neumí si představit připojení k internetu, děsí se výměny papírového kotoučku v tiskárně. Ale hlavně mě zaráží jejich argumentace: "Nechceme se nic učit, chceme mít pokoj!"

Takovým postojem k modernímu světu technologií ovšem v první řadě odrazují mládež. "Generace Y" se bez mobilu, internetu a sociálních médií neobejde ani hodinu, natož aby bez nich nakupovala. V médiích se sice mluví o tom, že seniorů bude čím dál tím více, ale to už nejde o klasické důchodce, kteří ani nedovedou pustit počítač. Stárnou takzvané "Husákovy děti", a ty jsou na internetu jako doma. Naprostá většina jich také vlastní chytrý mobil a používá různé vyhledávací aplikace.

Nedbat na to znamená prostě a jednoduše podnikatelskou sebevraždu. Pojďme se tedy honem podívat, co se s tím dá dělat.

Věrný zákazník je terno

Věrnostní programSvé zákazníky máte určitě rádi a chcete, aby se k vám vraceli. Má to ale i své ekonomické výhody. Získat nového zákazníka je až 10x nákladnější než si udržet toho, kterého máte. A co je hlavní, věrné zákazníky nemusíte přesvědčovat, že jste dobří. Oni už to vědí. Jak na to


Internetové stránky

Nevím, jaké procento tradičních obchodníků nemá svůj web, ale určitě jich není málo. Existují sice různé katalogy, ale od těch se zákazníci odvracejí. Není divu. Když jsem nedávno hledal tak základní informaci, jako je otevírací doba jedné prodejny, prošel jsem řadu seznamů, ale neobjevil nic. Ještě že tam měli alespoň telefon. Je zde však ještě jeden dobrý důvod, proč byste to neměli nechávat na katalozích. Lidé sice hledají vás, ale vydělá na tom provozovatel katalogu. Web totiž není jen místem, kde zákazník najde otevírací dobu. Jste-li aktivní, pak váš dynamický obsah přitahuje návštěvníky znovu a znovu a opětovně je tedy přesvědčuje k návštěvě vaší prodejny a nákupu v ní.


Newslettery

Tradiční obchodníci mají bohužel k newsletterům vztah jako čert ke kříži. Argumentují tím, že jim také chodí hromada spamu a štve je to. Dostáváte však jen nepříjemné e-maily? Určitě mezi nimi najdete zprávy od lidí, které máte rádi, a obsah, který si s potěšením přečtete. Mohou mít zákazníci obchodníka rádi a může jim posílat zajímavé informace? Samozřejmě, že ano. Problém tedy není v samotném newsletteru. Je v tom, jak se k němu prodejci staví a jestli se s ním chtějí naučit zacházet.


Mobil

Pokud chcete být vidět, měli byste se více než o klasické internetové vyhledávače zajímat o mobilní aplikace. Dnes mnoho zákazníků vyhledává nejbližší prodejnu za chůze, ne u stolu. Stejně tak je už skoro nezbytností mít takový web, který se přizpůsobí mobilu. Moderní zákazník je v tom značně netolerantní.


Sociální sítě

Mladší a střední generace dnes žijí na sociálních sítích. Ty jsou pro ně prvním zdrojem jak informací, tak zážitků. Neuspějete tedy s tím, že jednou měsíčně přidáte na Facebook oznámení o akci. Zákazníci se dožadují za prvé aktuálnosti. Jestliže váš profil navštíví pár dní za sebou a nic nového neobjeví, příště přijdou za měsíc a pak už vůbec ne. Za druhé chtějí zážitek, senzaci, překvapení, ne nudné zprávy o tom, co je u vás právě ve slevě. Facebook (a další sítě) není obchodní věstník.

3 způsoby, jak navýšit tržby

Jak zvýšit tržbyNavýšit tržby za cenu velkých investic, to dokáže každý. Jako chytrý podnikatel nebo podnikatelka ale víte, že to není nic pro vás. Vy na to jdete především chytře a dokážete tak porážet i velkou konkurenci. A v programu PARTNER PLUS k tomu máte dobrého partnera. Podnikejte chytře


Propojení

Co je důležité a co často nedokáží ani velké řetězce, je propojení toho všechno do jednoho celku. Není žádné samostatné internetové prostředí a potom "skutečný prodej" v kamenné prodejně. To vše sjednocuje cíl mít spokojené zákazníky, kteří vám dají vydělat. Internetové nástroje nejsou podporou prodeje nebo propagací, ale samotným prodejem, i když třeba nemáte žádný e-shop. Tak je to třeba chápat a nenechat se svést názorem, že internet není ve srovnání s prodejnou tak důležitý. Všechno je důležité.


Řízení prodeje

Komplexní přístup je spojen s řízením prodeje. To není ani skladová evidence na počítači, ani software pro objednávání a naceňování zboží, ani žádný jiný organizační či fakturační program. Nejde o řízení prodejny, ale o skutečné řízení prodeje. Tedy práce se zákazníky, komunikace s nimi, vytváření pobídek a výhod, a to všechno je třeba dělat racionálně, cílevědomě, ne náhodně a jak vás zrovna napadne. V tom je asi nejdůležitější výzva nové doby. Tak jako musel Tomáš Baťa přejít od verpánku k pásové výrobě, obchodník dnes potřebuje opustit metody založené na náhodě a štěstí a začít svůj prodej řídit s pomocí  informací a odpovídajících nástrojů.

Poznejte své šance!