Víte, co se o vás mezi zákazníky říká?

   maloobchod

Co se o vás říkáProdavačka se naklonila k zákaznici, která zatoužila po akčních párcích a polohlasem ji doporučila: "Paní, nekupujte to. Vždyť v nich není žádné maso!" Z pohledu nakupujícího jistě chvályhodný čin. Jenže obchodník potřebuje prodávat, ne zákazníky odrazovat. Co si pak počne s uzeninou, která zbyde? Není snad na zákazníkovi, aby si zjistil, že v Javořických uzeninách je pouze strojní separát, doplněný moukou a škrobem? A nezajímá spoustu lidí jen co nejnižší cena?

Možná vás zaskočím tvrzením, že na složení nebo kvalitě zboží moc nezáleží. Konec konců můžete být prodejnou pro ty nejchudší nebo mít krám zaplněný lacinými nekvalitními tretkami. Pokud to lidé kupují a neporušujete zákon, proč ne. Problém je v něčem jiném. V postoji.

"Zákazník s dobrým pocitem dává přednost pozitivním detailům, má tendenci vás chválit a propagovat."

Nezřídka totiž obchodníci něco jiného říkají a něco jiného si myslí. Vystaví laciné zboží, ale moc nezdůrazňují, že nízká cena je vyvážená nízkou kvalitou. Přesvědčují sami sebe, že to zákazníky ani nezajímá. Hlavně že příliš neutratí. "Já bych to tedy nejedl…" dodává hned takový majitel prodejny.


Potěmkinovy vesnice

Podobné je to s deklaracemi o vztahu k zákazníkům. Někdy jde jen o takové Potěmkinovy vesnice. Marketingová móda je vyžaduje, tak necháme zhotovit transparent, jak dnem i nocí myslíme na blaho našich nakupujících. Ačkoliv víme, že nás ve skutečnosti zajímá jen jejich peněženka. Občas se pak stává, že pod nápisem "Náš zákazník, náš pán!" ukazuje vedoucí prodavačce, jak okrájet a znovu zabalit plesnivý sýr.

Nemusíte být ovšem žádným podvodníkem. Stačí nedůslednost. Kážete prodavačkám o čistotě a ve vaší kanceláři se pro nepořádek nedá pohnout. Dáváte najevo, co si myslíte o kvalitě určitého zboží, ale nabádáte je, aby ho nabízely co nejvíce. Je-li v prodejně prázdno, mluvíte o nakupujících pohrdavým tónem. A když se vás personál zeptá, proč by se tedy na ně měl usmívat, odbydete ho slovy, že přece chtějí výplatu, tak ať se snaží.

Nikoho ovšem dlouhodobě nepřinutíte, aby jednal proti svému přesvědčení a nebylo to na něm znát. Nemusí ani mluvit. Řeč těla, která se jen těžko ovládá vůlí, vypovídá o pravém stavu myšlenek i beze slov. Zákazník to prostě pozná, že něco není v pořádku. Při každém nákupu nasává neviditelnou atmosféru a z mnoha detailů skládá ve svém podvědomí výsledek. Nedovedeme si ani představit, co všechno vnímá, i když nevědomky.

3 způsoby, jak navýšit tržby

Jak zvýšit tržbyNavýšit tržby za cenu velkých investic, to dokáže každý. Jako chytrý podnikatel nebo podnikatelka ale víte, že to není nic pro vás. Vy na to jdete především chytře a dokážete tak porážet i velkou konkurenci. A v programu PARTNER PLUS k tomu máte dobrého partnera. Podnikejte chytře


Co je v prodejně důležité

V prodejně tedy není nejdůležitější zboží, interiér, cenová úroveň nebo výřečnost prodavačů. Tím hlavním ukazatelem je úmysl. Chcete nakupujícím skutečně a upřímně prospět, nebo jim jen vyprázdnit peněženku? Ono se to totiž vždy pozná.

Jak se to projeví v praxi? Zákazník s dobrým pocitem dává přednost pozitivním detailům, má tendenci vás chválit a propagovat. Když se něco nepovede, je ochoten to omluvit nebo vás i obhajovat. A naopak. Má-li z vaší prodejny špatný pocit, vidí jen to negativní a ještě vše zveličí. Protože špatné zkušenosti sdílíme raději a častěji než ty dobré, pokřivený obraz se rychle šíří.

Znám nemálo obchodníků, kteří si marně lámou hlavu, proč k nim chodí málo zákazníků a ještě se chovají nepřátelsky, vymýšlejí si a reklamují každou maličkost. Asi by si měli zjistit, co se o nich říká. A pak se zamyslet, čím to způsobili.

Poznejte své šance!