Maloobchod

Zapomněli jsme prodávat aneb Zákazník na prvním místě

Zapomněli jsme prodávat aneb Zákazník na prvním místě"Kde tu prosím máte sóju?" ptám se prodavačky v supermarketu, která zrovna rozbaluje zboží. "V regálu zdravé výživy," odpovídá. "Tam už jsem byl a nic jsem nenašel," reaguji. "Tak jste se asi špatně díval," odsekne prodavačka. "A můžete mi to tedy ukázat?" nedám se odbýt, vždyť regál je odtud jen pár kroků. "Ne, vidíte, že tady mám jinou práci!"
Připomnělo mi to jinou prodavačku, tentokrát v pultové prodejně, která se se mnou bavila přes rameno ze žebříku, kde nahoře rovnala zboží.

V tradičním obchodě se nakupuje hlavně ze zvyku

V tradičním obchodě se nakupuje hlavně ze zvykuKdyž se řekne, že zákazníci chodí do tradičních prodejen hlavně ze zvyku, může to znít nelichotivě. Jako by tu nebylo nic jiného, co je o návštěvě přesvědčí. Ale možná toho opravdu moc není. Jak vysvětluje Zdeněk Skála ze společnosti GfK (odborník, kterého si velmi vážím), lidé závislí na akčních slevách do tradičních prodejen často nezavítají. Míří do supermarketů řetězců. Hlavními zákazníky jsou tedy podle Skály spotřebitelé, kteří dávají přednost rychlému nákupu menšího množství zboží a pak ti, co přicházejí hlavně ze zvyku.

Úspěch začíná a končí s lidmi

Z archivu newsletterů: Úspěch začíná s lidmiPřestože tento text vznikl v roce 2009, pořád je velmi aktuální: Představte si, že by k vám přišel obchodní zástupce nějaké firmy s nabídkou, že do čtyřiadvaceti hodin dodají a namontují standardní úspěch. Případně, za mírný příplatek, i s trojbarevným osvětlením. Nevyvedlo by vás to poněkud z míry? Přesto se v praxi běžně setkáme s tím, že chce-li být obchodník úspěšný, koupí si nějakou technickou novinku, která mu to má zaručeně zajistit. Třeba světlený panel, velkoplošnou obrazovku pro promítání reklamy, speciální osvětlení.

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 2

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 2V minulém díle jsme si ukázali, že překážkou k navýšení tržeb v prodejně jsou stereotypy. Někteří obchodníci pořád vidí v seniorech chudáky, kteří sotva dají dohromady drobné na tři rohlíky. V mládeži zase děti, které se spokojí s laciným lízátkem. Skutečnost je však jiná. Lidé ve věku 50 a více let dnes disponují 70 % peněz určených na nákupy. Mladí jsou náročnými zákazníky, kterým nedělá problém připlatit si za kvalitu. Proto jsem vám už v předchozím článku dal pár rad, jak toho využít. Teď k tomu přidávám další tipy na zvýšení tržeb i spokojenosti zákazníků.

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 1

Jak být skutečně pro všechny zákazníky - 1"Já jsem tu pro všechny," řekl mi majitel prodejny s potravinami. "Nikomu nedávám přednost." A když jsem se zeptal, proč má tolik laciného zboží a akcí, odpověděl, že lidé nemají peníze. A to v době, kdy jsme se už vzpamatovali z krize a zákazníkům se obnovila chuť nakupovat a utrácet. Přesto v nich viděl chudáky, kteří musí ušetřit na rohlíku. Není divu, že potom skoro nic nevydělával, škudlil na platech prodavaček a vybavení prodejny. Buď přijde nová krize, která mu dá zapravdu, nebo mu ti lepší zákazníci utečou. Či změní přístup a udrží je.

Stránky