Jak se loví hlupáci

Jak se loví hlupáciEkonomie manipulace a klamu. Ve své provokativní a v mnoha směrech radikální, jasně, srozumitelně a čtivě napsané publikaci, plné přesvědčivých a výstižných příkladů ze života, její autoři, nositelé Nobelovy ceny za ekonomii, zpochybňují klasickou tezi moderní ekonomie, tradovanou již od dob Adama Smithe, že neviditelná ruka trhu vždy přináší materiální blahobyt. Autoři na mnoha příkladech dokládají, že trh může být jak prospěšný, tak může člověku škodit, protože není imunní vůči využívání triků a pastí, jež z lidí dělají "dojné krávy".

Soustřeďují se na moderní způsoby podvodného jednání a psychologického nátlaku - nejen na internetové útoky a podvody - a na mnoha příkladech ilustrují svoji výchozí tezi o tom, že trh může jak prospívat, tak škodit. Jejich publikace je detailní studií o manipulaci, podvádění, vlivu peněz, roli politiky a mnoha dalších oblastech našeho života - a o tom, jak se těmto nekalým praktikám postavit a bránit. Větší znalosti, reformy a regulace jsou podle autorů tím, co potřebujeme ze všeho nejvíce, máme-li čelit potenciálně neblahým důsledkům působení trhu.

"Ekonomové George Akerlof a Robert Shiller ukazují, že stejně jako nám trhy pomáhají, tak nám i škodí."

Od doby Adama Smithe se v ekonomii traduje, že volné trhy nám poskytují materiální blaho, jež je výsledkem působení neviditelné ruky trhu. V knize  Jak se loví hlupáci (Phishing for Phools) ekonomové George Akerlof a Robert Shiller ukazují, že stejně jako nám trhy pomáhají, tak nám i škodí. Pokud to prodávajícímu umožňuje dosahovat zisku, bude systematicky využívat naše psychické slabosti a neznalost, a bude s námi manipulovat a klamat nás. Spíše než aby byly ze své podstaty neškodné a vždy vytvářely větší dobro, jsou trhy ve své podstatě "domovem" triků a pastí, jež umožňují "lovit hlupáky".

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. Dal by za to hodně, aby mohl do jejich hlav nahlížet. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných interaktivních publikací. Podívejte se, jak ji získat

Autoři vytyčují radikálně nový směr v ekonomii, založený na intuitivní myšlence, že trhy nám jak něco dávají, tak něco berou. Tuto myšlenku ilustrují skrze desítky příběhů, které ukazují, jak se lov na hlupáky dotýká a postihuje každého, a to téměř ve všech oblastí života. Utrácíme peníze více, než je zdrávo, takže nám nic nezbude a potom nevíme, jak zaplatit účty. Finanční systém vzkvétá, aby se následně zhroutil. Reklama nás ovlivňuje více, než si myslíme. Náš politický systém je ovlivněn penězi. Platíme příliš mnoho za členství ve fitness centru, auta, domy, a kreditní katy. Farmaceutické společnosti nás důmyslně vedou k nákupu léčiv, jež nemají valný užitek, pokud nejsou vyloženě nebezpečná.

Monografie zkoumá ústřední úlohu manipulace a klamání, a to ve fascinujícím podrobném pohledu v každé z těchto oblastí a v mnoha dalších; objasňuje tak paradox: proč v době, kdy jsme na tom lépe než kdykoliv předtím v historii, příliš mnoho z nás vede život prostoupený tichým zoufalstvím. Současně kniha vypráví příběhy jednotlivců, kteří se tomuto klamání a manipulaci postavili a ukazuje, jak je možné tyto neblahé jevy omezit: prostřednictvím větších znalostí, reforem, a regulace.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách