Věrohodné příběhy v nevěrohodném světě: Co nás zajímá

   inspirace

Lidé si všímají jen toho, co je nové, a dále si již jen domýšlejí "Sám jsem překvapen tím, co píši, ale účelem této knihy je přesvědčit vás, abyste byli méně racionální," říká Seth Godin v knize Všichni marketéři jsou lháři, kterou v roce 2006 vydalo nakladatelství Management Press. A pokračuje: "Přestaňte se snažit nalézt recept, který by okamžitě proměnil váš nápad v úspěch. Nejlepší marketéři jsou spíše umělci než vědci."
 

Chcete-li zaujmou svým příběhem ty správné posluchače, měli byste vědět, jak jejich mozek funguje. Podívejme se proto na čtyři způsoby, jimiž se vyrovnáváme se záplavou informací:

Sledujeme odlišnosti. Když se s něčím setkáme, porovnáváme to s tím, co máme uložené v paměti. Na staré věci nereagujeme, zabýváme se jen novým. Chcete-li příběhem zaujmout, musíte přijít s něčím novým, co tu ještě nebylo. Jinak si pozornost zákazníků nezískáte.

"Zákazník si své dojmy vytváří na základě emocí."

Sledujeme příčinné vztahy. Pokud se podnětem zabýváme, náš mozek pátrá po příčinách děje: Jak se to stalo? Je třeba si uvědomit, že jsou-li lidé vystaveni náhodnému chování, vytvářejí si vlastní lži. Co jiného je třeba tvrzení, že krajíc padne vždy na namazanou stranu? Dá se toho využít? Určitě, můžete splétat příčinné vztahy tam, kde vůbec nejsou.

Využíváme své schopnosti předvídat. Vyslovujeme prognózu o tom, k čemu v našem světě dojde. A jsme velmi nespokojeni, když se nám to nedaří. Dávejte tedy zákazníkům závěry, které jsou nabíledni.

Spoléháme na kognitivní nesoulad. Držíme se svých názorů a pokud to jde, opomíjíme a přehlížíme rozporné údaje. Jdeme-li do restaurace, kde očekáváme dobré jídlo a vzornou obsluhu, také je tam najdeme. Kdybychom ale šli do stejného podniku s podezřením, že nic nebude v pořádku, setkáme se se spoustou nedostatků, které se nám určitě nebudou líbit. Příběh by tedy měl už dopředu vytvářet pozitivní očekávání.


Příběh začíná prvními dojmy

Spotřebitelé nejsou schopni roztřídit všechny fakty, které jim předkládáme. Proto si vytvářejí vlastní příběhy. Během několika vteřin jsou schopni si udělat názor na firmu nebo na člověka. Celek si budují z úlomků a letmo zahlédnutých detailů.

Milovníky racionality to možná rozesmutní, ale zákazník si své dojmy vytváří na základě emocí. Je to přirozená reakce - naši předkové si nemohli dovolit týden hodnotit situaci a hledat optimální řešení ve chvíli, kdy se na ně řítil medvěd.

Na druhé straně to ale vypadá, že naše rozhodnutí racionální jsou. Jak je to možné? Jednoduše si následně vytváříme logické konstrukce a zdůvodnění, proč jsme se rozhodli právě takto. Nechceme přece vypadat, že jednáme bez rozmyslu.

Aktivní prodej - cesta k obchodnímu úspěchuPokud vám není lhostejné, jak vaše podnikání prosperuje, je aktivní prodej tím nejlepším způsobem, jak zvýšíte tržby. Není to obtížné, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka přirozeným prostředím, kde se cítíte jako ryba ve vodě. Přečtěte si o tom více

První dojem je tedy nesmírně důležitý. Problém je v tom, že my nevíme, kdy ho zákazník získá. Když uvidí naši reklamu? Když nás potká perfektně oblečené? Když budeme mít zametený chodník před restaurací?

Proto je tak důležité, aby váš příběh byl důvěryhodný. Je pravděpodobné, že se lidé nejdříve setkají právě s ním. Nemusí se nutně opírat o fakta. Existují studie, které prokazují, že je levnější a jednodušší házet veškerý odpad do jedné nádoby a rozdělit ho až po svezení. Zkuste ale lidem vzít třídění do jednotlivých kontejnerů. Přišli by o svůj příběh, že dělají něco užitečného pro životní prostředí!

Chcete o tom vědět více?